۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

بر خورد دو گانه با لمپنیزم فوتبال

توجه : این مطلب به دور از هیچگونه توهین به فارس ها آذری ها لر ها بلوچ ها و... نوشته شده است پس لطفا به خودتان نگیرید!
توجه : همین طور دی این مطلب منظور از تماشاگران و هواداران هر تیم عده ای هستند که رفتارهای ناشایستی از خود نشان میدهند نه تمام هواداران و تماشاگران


بازی پرسپولیس و تراکتور سازی رو دیدیم در نتیجه پرسپولیس برد اما در واقع این نه پرسپولیس بود که برد نه تراکتور . بی فرهنگی و بی اخلاقی بود که بر ما چیره شد.
 در برابر انتقاد از این بی اخلاقی متهم میشویم ، متهم به ایجاد اختلاف خصوصا در مورد این تیم به خصوص یعنی تراکتورسازی.
همه ما به یاد داریم که پرتاب صندلی از سوی طرفداران پرسپولیس و استقلال بیش از نیمی از برنامه ی نود را به خود اختصاص میدهد یا درگیری در اصفهان بین طرفداران پرسپولیس و سپاهان بیش از یک سال نقل محافل ورزشی بود. اما آیا انتقادی از برخورد پارسال هواداران تراکتور با هواداران و بازیکنان استقلال شد؟ در تعجب بودم که چگونه این آجرها به سر هواداران استقلال می آید و سر فرهاد مجیدی می شکند اما در مورد آن حرفی زده نمیشود؟ در تعجبم که به علی دایی حمله میشود و انگار نه انگار . اما اگر این برخورد از سوی هواداران تیم دیگری چه از تهران چه همدان و آبادان و ... بارها و بارها حرکات آنان مورد نقد ما قرار میگرفت!
آیا درست بود که بعد از این بی اخلاقی ها (حمله به طرفداران و بازیکنان استقلال) مجریان ما  در تلویزیون  از شور و شوق هواداران تراکتور تعریف و تمجید کنند و به گونه ای مهر تایید به رفتار برخی از تماشاگرنماهای تراکتور زده بشه تا هنوز که هنوزه شاهد این اتفاقات باشیم؟ مگر در بازی پرسپولیس و سپاهان در اصفهان کم تماشاگر رفته بود کم شور هیجان داشتند؟ همین شور هیجان بود که باعث شد چشم یک سرباز آسیب ببیند و قدرت بینایی اش را ازدست بدهد. آیا ما آمدیم از شور و هیجان تمجید کردیم یا آسیب زدن به سرباز نیروی انتظامی را مورد نکوهش قرار دادیم؟
این چه برخورد دوگانه ای است که میشود؟ نتیجه ی آن این بود که بعد از سالها دوباره شاهد بی اخلاقی در ورزشگاه و خارج از ورزشگاه بودیم نتیجه این شد که به اتوبوس هواداران تیم برنده حمله میشد و به اعتراف خود گزارشگران صدای استادیوم قطع شد چون دو طرف شروع به فحاشی کرده بودند. آیا این گونه میخواهیم برای حق حضور بانوان در استادیوم مبارزه کنیم؟ آیا خودتون واقعا حاضرید که دست دوست یا خویشاوند خود را گرفته و به استادیوم ببرید؟
اگر همون اول بازی با تماشاگران  برخورد میشد در ادامه این فحاشی ها را نمیدیدیم.
و واقعا متاسفم برای گروهی که میگویند ما علیه تبعیض نژادی فعالیت میکنیم و اینگونه سخن گفتن تو باعث ایجاد اختلاف میشود. آیا این چتر حفاظتی گسترده بر روی رفتارهای ناشایست عده ای تبعیض نژادی و نه چه بهتر بگویم در بین خود هواداران تراکتور تبعیض نیست؟ چرا تمام هواداران این تیم به خاطر بی اخلاقی عده ای باید مورد نکوهش قرار بگیرند؟
مانده ام درکار خودمان که از فوتبالمان نمیتوانیم انتقاد کنیم بعد توقع داریم کار کشورمون درست بشه!
در طول بازی یک بار از سمت آقای فردوسی پور گفته نشد که هواداران کدام تیم بطری و صندلی پرت میکنند. در ابتدا گفت هواداران استقلال و در ادامه هم فقط میگفت تماشاگران! گرچه همه ما می فهمیدیم که عده ای از تماشاگران یا چه بهتر بگویم تخریب کنندگان تیم تراکتور بودند که به این حرکت دامن زدند. باز میگویم اگر هواداران تیم دیگری بودند مطمئن باشید نیروی انتظامی وارد عمل میشد همانگونه که قبلا شده بود و کار به فحاشی و اتفاقات بعد از بازی نمیکشید .  آقای فردوسی پور شما یکی از شجاع ترین و بهترین مجریان تلویزیونی هستید آیا یادتون رفته که بعد از دربی (با پنالتی دقیقه 90 یک یک مساوی شد)  در مورد پرتاب صندلی از سوی تماشاگران استقلال چقدر صحبت وانتقاد کردید آیا یادتان رفته که بعد از بازی پرسپولیس مس چقدر سخنان مصطفوی در مورد قانون دوم نیوتون را با طنز نقد کردید؟

هدفم از این درد و دل این بود که بفهمیم این سکوت ما در مورد بی اخلاقی ها به بی اخلاقی های دیگری دامن میزند نه اینکه فکر کنیم به ما کمک میکند که جلوی این رفتارها رو بگیریم


Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Cloob :: Oyax :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: GBuzz :: Greader :: Addthis to other ::

۳ نظر:

  1. وای امان از این فوتبال و دوست دارهاش.
    خیلی تحلیلت عالیه.
    سلام امیر جان خوبی داداش؟ نتیجه کنکور نیومده؟

    پاسخحذف
  2. گور پدر بی شرفت ای فارس سگ

    پاسخحذف
  3. عزیزان من ترک هستم و همیشه به ترک بودن و ایرانی بودنم افتخار میکنم. ما از هر قوم و زبانی یک ملتیم، با هم زندگی می کنیم و در غم و شادی هم شریکیم. مانند دو برادر جان هم نیفتیم. ایران به اتحاد ما نیاز دارد. بیدار باشیم

    پاسخحذف